From berge@trivini.no Tue Aug 2 13:56:02 2011 Date: Tue, 2 Aug 2011 13:56:02 +0200 From: Berge Schwebs =?utf-8?Q?Bj=C3=B8rlo?= To: TormodJohan KvalOlsen Subject: Re: =?utf-8?Q?P=C3=A5_billettservice=2Eno_?= =?utf-8?Q?opplever_jeg_markedsf=C3=B8ring_av_priser_p?= =?utf-8?B?w6U=?= billetter til arrangementer som villedende. Message-ID: <20110802115602.GE6571@trivini.no> References: MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=utf-8 Content-Disposition: inline Content-Transfer-Encoding: 8bit In-Reply-To: X-Header-Virus: I'm a header virus, put me in your headers too! User-Agent: Mutt/1.5.20 (2009-06-14) Status: RO Content-Length: 2749 Lines: 62 On Wed, Jul 27, 2011 at 10:47:44AM +0100, TormodJohan KvalOlsen wrote: > Hei Berge Hei, Tormod! Takk for svar. For ordens skyld: Det er flere av mine venner og bekjente som er interesserte i denne problemstillingen, så jeg legger korrespondansen offentlig tilgjengelig på . > Den generelle markedsføringsloven dekker i utgangspunktet fremhevelse av > varer eller tjenester og ikke alle deler av en e-handelsnettside. §1 i markedsføringsloven lyder: «Loven gjelder kontroll med markedsføring, handelspraksis og avtalevilkår i forbrukerforhold og stiller krav til god forretningsskikk mellom næringsdrivende.» Det skiller altså såvidt jeg kan forstå ikke mellom e-handel eller annen handel, og dekker all markedsføring, ikke kun fremhevelse av varer eller tjenester. > Du refererer til bestillingsprosessen, en del av siden som ikke ansees som > fremhevelse av arrangement eller fremhevelse av pris til respektivt > arrangement. Nei, jeg referer til hvor jeg søker etter ledige billetter og prisene på disse. Det er ikke en del av bestillingsprosessen for mitt vedkommende, det er en del av å vurdere hvorvidt jeg ønsker å bestille billetter eller ikke. Jeg siterte §10 i mitt opprinnelige spørsmål, og gjentar det her: «Den som i næringsvirksomhet selger varer, tjenester eller andre ytelser til forbrukere, skal så langt det er praktisk mulig informere om prisene, slik at de lett kan ses av kundene.» Billettservice opplyser etter mitt syn ikke så langt det er praktisk mulig om prisene. > Prisen som opplysses om i første bilde er prisen på selve arrangementet. > Våre arrangører står fritt til å selge billetter i egne luker eller > innganger uten gebyrer, og det vil i den sammenheng bli feil om vi på > første steg vedr prisinfo oppgir pris med gebyr i de tilfellene. Hva andre utsalgssteder gjør er ikke relevant for den tjenesten Billettservice tilbyr. Dersom et gitt arrangement opplyses om med prisen 190 kroner, gir dere aldri kunden mulighet for å kjøpe billett til denne prisen. > Forbrukerombudet har i tillegg til veiledningen til den generelle > markedsføringsloven også laget en guide som gjelder markedsføring og > e-handel på internett. Informasjonskravet vedrørende pris er beskrevet > under. Har også lagt ved en presentasjon av bestillingsprosessen som > forhåpentligvis vil hjelpe deg til å få en bedre oversikt over din ordre > ved neste bestilling via Billettservice.no. Innsigelsene mine er ikke rettet mot totalprisen som vises i bestillingprosessens siste fase - den er korrekt, og i tråd med Forbrukerombudets retningslinjer for e-handel. Vennlig hilsen -Berge -- Berge Schwebs Bjørlo Alegría!